
Internettet fylder mere og mere. Ikke bare i vores individuelle hverdage, men også i vores samfund som helhed. Mange af vores daglige rutiner foregår enten på eller med hjælp fra internettet, og alle virksomheder med respekt for sig selv har i dag en hjemmeside. Har du selv en virksomhed, vil du gerne oprette en blog, eller ønsker du dig af en anden årsag en hjemmeside, er det derfor bare med at komme i gang.
Step 1: Vælg et webhotel
Første skridt mod at skabe en hjemmeside er at finde et webhotel. Alt indhold der findes på nettet skal lagres et sted. En hjemmeside og indholdet på den lagres på en server, som sørger for, at hjemmesiden forbliver online, og at det er muligt for andre brugere at klikke sig rundt på den.
Et webhotel er en virksomhed, som udlejer plads på sine servere, og som derved sørger for, at din hjemmeside varetages korrekt. Når du lejer en serverplads hos et webhotel, betaler du som regel en fast månedlig ydelse i leje.
Det er ikke uden betydning, hvilket webhotel du vælger. Vælger du et webhotel hvis servere ikke er tilstrækkelige hvad angår plads og ydeevne, risikerer du at få en hjemmeside, som kører langsomt, eller som ofte er nede. Ønsker man besøgende på sin hjemmeside, er det vigtigt at have en hjemmeside, der fungerer og er grundlæggende brugervenlig. Derfor bør en hjemmeside også som minimum forblive online og være til at bruge uden at skulle vente lang tid på, at indholdet loader.
Step 2: Vælg et domænenavn
Når du har fundet det rigtige webhotel, skal du vælge et domænenavn. Domænenavnet er den webadresse, brugeren skal indtaste i søgefeltet eller adresselinjen på sin computer for at besøge din hjemmeside. Det virker mest professionelt at have sit eget domæne, og det er også positivt for brugervenligheden af hjemmesiden. Et domæne skal være unikt forstået på den måde, at ingen anden hjemmeside må have det samme domænenavn. Et domæne koster en relativt lille årlig ydelse at have.
Step 3: CMS
Når du har en plads på en server og et domænenavn, skal du til at tænke på selve indholdet på din hjemmeside. Det system, der sørger for, at brugeren rent faktisk kan se din hjemmeside hedder CMS (Content Management System). CMS’et sørger både for den del af hjemmesiden, som brugeren ser, når vedkommende besøger dit domæne, men også for styresystemet som lægger bag, og som først og fremmest henvender sig til dig, der administrerer siden. CMS er altså blandt andet det værktøj, der lader dig oprette og organisere indhold (såsom billeder, artikler o.l.) på hjemmesiden.
Der findes flere forskellige former for CMS. Det mest populære CMS system er WordPress, fordi det er brugervenligt og har alle de egenskaber, man behøver for at skabe en god hjemmeside. Er du nybegynder udi skabelse af hjemmesider, er WordPress også det helt rette program for dig.
Step 4: Søgemaskineoptimering – bliv set
Når du har fået styr på de grundlæggende ting ved din hjemmeside, kan du begynde at optimere den, så den bliver nemmere for andre at finde. Det kan du blandt andet gøre ved at søgemaskineoptimere. De fleste bruger søgemaskiner, når de bevæger sig rundt på nettet. Leder de efter en bestemt type ting eller indhold, vil de derfor typisk søge efter det ved hjælp af en søgemaskine. Når du søgemaskineoptimerer dit indhold betyder det, at du optimerer din hjemmesides muligheder for at blive fundet via søgemaskiner.
Formår du at søgemaskineoptimere korrekt, kan du sikre dig, at din hjemmeside får en god placering blandt de andre søgeresultater, når en bruger søger efter den type indhold, du tilbyder ved hjælp af en søgemaskine.