0
z159

Ikke nok med at en graviditet og det at blive forældre kan være en forvirrende og overrumplende ting i sig selv, det kan det være mindst lige så forvirrende at finde rundt i, hvad man egentlig må og ikke må, når man enten prøver eller er gravide. 

Når så babyen er kommet til verden, så kan det ligeledes vælte ind med informationer omkring, hvordan man skal, og hvordan man bestemt ikke skal, passe og varetage sin baby. Hvis du er eller forsøger at blive gravid, så får du her et overblik over nogle af de ting, som du bør og bestemt ikke bør gøre før under og efter graviditeten. 

 

Babyudstyr1. Før du bliver gravid 

Når du og din partner prøver at blive gravide, så er der hovedsageligt to ting, som du ikke bør gøre; du må ikke ryge og drikke alkohol. De fleste ved, at dette gælder under graviditeten, men det er langt fra alle, som ved, at dette også er sagen, når man aktivt prøver at blive gravide. 

Grunden til, at man bør undgå rygning og alkohol selv inden graviditeten, er, at de to ting kan have en negativ effekt på fosteret. Og da man ofte har chancen for at være gravid, så bør man så vidt muligt helt undgå disse ting, sådan man ikke risikerer, at man indtager det helt i starten af ens graviditet. 

2. Når du er gravid 

Når du så er blevet gravid, så må du stadig undvære cigaretterne og alkoholen. Derudover så bør du også holde dig væk fra parfume, for meget koffein, bløde oste og rødt eller råt kød. Alle disse ting udgør nemlig på hver deres måde en fare for dit ufødte barn. 

Koffeinen må du dog gerne indtage, så længe det ikke er for meget. Generelt må gravide drikke tre kopper kaffe om dagen, men husk på at der også er koffein i cola, te, kakao og chokolade. Derudover er det en god ide at motionere, spise fisk flere gange om ugen, ikke at overspise, tage kosttilskud og at lave en masse knibeøvelser. 

Derudover er det også en god ide at få købt alt jeres babyudstyr under graviditeten, så I ikke pludseligt står og mangler det efter fødslen. 

Babyudstyr3. Efter fødslen

Når du har født, så kan du roligt fortsætte med knibeøvelserne. Derudover så er det en god ide at fortsætte med at motionere, når du er helet nok. Det er dog vigtigt, at du lytter til din krop og tager genoptræningen stille og roligt. 

Det er desuden en god ide at være forsigtig, når du skal træne din mave. Det kan godt være, at man gerne vil have trænet den bløde mave væk, men det tager altså noget tid, før ens mavemuskler er vokset helt sammen igen. Pas derfor på med maveøvelserne. 

På trods af at du har født, så bør du altså stadig være forsigtig med alkoholen, hvis du ammer din baby. Det går nemlig direkte i modermælken og kan altså fortsat have negative effekter på dit lille barn.