0
z159

Mange virksomheder i dag anvender på en eller anden måde IT. Det er et effektivt redskab til arbejdet, som gør mange processer meget hurtigere, hvilket kan øge omsætningen. Men for virkelig at bruge sin teknologi bedst muligt, bør man være bekendt med ITIL. Man kan certificeres til ITIL forskellige steder, såsom på https://www.globalknowledge.com/da-dk/certificeringer/certification-training/axelos/itil.

Hvad er ITIL?

ITIL er forkortelsen for Information Technology Infrastructure Library. ITIL er en række standarder og bedste praksisser, der beskriver hvordan man kan styre og forbedre sin IT-drift. ITIL blev udviklet af det britiske forsvarssystem i 1980’erne, og blev offentligt tilgængeligt i 1989. I dag er ITIL den mest anvendte struktur for IT-driftsstyring i verden, og bruges af virksomheder overalt. Det betyder, at der er et verdensomspændende konsensus om, hvordan man strukturerer sine IT-systemer og optimerer dem, og det er effektivt, fordi det muliggør samarbejde med IT-virksomheder fra hele verden.

Hvilke dele af en virksomheds IT-drift kan ITIL forbedre?

ITIL kan blandt andet forbedre virksomhedens styring af incidenter, problemløsning, ændringer, konfigurationer, release og deployment. ITIL kan også forbedre virksomhedens overvågning og kapacitetsstyring. Det giver derudover et overblik over de forskellige processer og aktiviteter, som er nødvendige for at drive en IT-afdeling, samt de værktøjer, der kan anvendes til at styre disse processer. ITIL kan være med til at forbedre virksomhedens ydeevne ved at sikre, at de rigtige mennesker arbejder på de rigtige opgaver på det rigtige tidspunkt. Dette vil ofte føre til en øget effektivitet i virksomheden, da der ikke længere vil være spild af tid og ressourcer.

Hvorfor er ITIL relevant for virksomheder?

ITIL giver virksomheder et struktureret sæt af værktøjer, der kan hjælpe dem med at forbedre deres IT-drift. Derved muliggør det en optimering af de eksisterende processer, hvilket kan føre videre til en øget omsætning. Samtidig er ITIL et velegnet redskab til at sikre, at virksomhedens IT-sikkerhed er i top. ITIL beskriver blandt andet hvordan man kan planlægge, implementere og overvåge ændringer i IT-systemer, så man undgår fejl og nedbrud. ITIL giver også virksomheder et sæt af værktøjer til at styre deres supportafdeling, så de bedst muligt kan yde support til deres brugere, og god kundeservice kan føre til flere kunder, hvilket vil øge virksomhedens omsætning.
ITIL kan forbedre virksomheden på en række forskellige måder. For det første sikrer det, at IT-afdelingerne har de rigtige værktøjer til at drive virksomheden effektivt. Dernæst vil ITIL hjælpe virksomheden med at forudsige og undgå IT-relaterede problemer, før de opstår.